Flott klubbtur til Flymet på Blindern

Flymet 1Vi  hadde en flott tur til Flymet på Blindern, hvor vi ble godt tatt imot av Siv Dearsley. Hun hadde laget ett innlegg til oss basert på ønsker vi hadde kommet med på forhånd. Hun er en veldig dyktig meteorolog og har god forståelse for hvordan værmeldingen skal være oppbygget for å være mest mulig nyttig for pilotene som bruker tjenesten de leverer.Hun holdt foredrag om oppbyggingen av modeller, litt praktisk om IPPC og hvorFlymet 3 man kan finne tilgjengelig informasjon som de legger ut. Det ble også gjennomgått ulike koder i forbindelse med vær og litt om yr.no.

Til slutt var vi inne på «salen» som de kaller det. Her fikk vi en god demonstrasjon av hvordan de bruker og lager modellene av det vi kan se. Det er masse arbeid bak det og man har mye sanntid informasjon om vær, men det må fortsatt tolkes en god del. Derfor kommer det veldig godt med å ha litt erfaring i baggasjen.

Vi syns det var en nyttig og morsom rundvisning og takket så mye for at hun ville ta seg tid til å fortelle oss og vise oss rundt i de flotte lokalene de har der inne.