IR gruppe

Enroute High TorpTønsberg Flyveklubb tar initiativ til start av IR gruppe!

På bakgrunn av at man har fått de nye IR-rettighetene, en-route instrument rating (EIR) og competency-based instrument rating (CB-IR) ønsker Tønsberg Flyveklubb å starte opp en dedikert IR gruppe/klubb.

Vi ønsker å skape ett miljø hvor kompetansebygging, sikkerhet og gjennomføring av instrumentflyvning står i fokus.

Hvem ønsker vi og involvere i dette? Jo vi ønsker deg som har:

• IR rettighet fra før og ønsker å være med på å gi faglig påfyll til resten av gruppen.
  • Nyutdannede piloter som ønsker å holde seg current på allerede ervervet IR-rettighet.
  • VFR piloter som kanskje snuser på IR sertifikat nå eller ved en senere anledning.
  • Personer fra hele østlandsområdet og det er IKKE krav til medlemsskap i Tønsberg Flyveklubb.
  • Deg som bare syns det høres interessant ut.

Hva kan vi gi til deg?

• Temakvelder og ett fora hvor man åpent kan diskutere IR. (Lover, praktisk, fly osv…)
  • Simulatorflyvning i Frasca simulatoren vår på Jarlsberg.
  • Organisere praktisk IR flyvning enten som pilot, safetypilot eller observatør.

Som du sikkert forstår ønsker vi at dette skal være ett lavterskeltilbud som skal generere interesse for IR. Vi ser en økende interesse for IR med de nye reglene som har kommet og Tønsberg Flyveklubb er på jakt etter ett tredje IFR utstyrt fly til klubben.
Så har du IR-rettighet du ønsker å vedlikeholde, vurderer du å ta IR eller bare er nyskjerrig, håper vi at du har lyst til å delta! Du blir da med på å forme, utvikle og skape ett trygt og sikkert IR miljø for GA miljøet!

Vennlig hilsen IR gruppa, Tønsberg Flyveklubb

Erlend Sandvik/Ole André Utheim