{"id":136,"date":"2014-12-30T02:05:47","date_gmt":"2014-12-30T01:05:47","guid":{"rendered":"http:\/\/tfk.thias.no\/?page_id=136"},"modified":"2014-12-30T02:42:58","modified_gmt":"2014-12-30T01:42:58","slug":"kvalifikasjoner","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/flyveklubben.no\/kvalifikasjoner\/","title":{"rendered":"Kvalifikasjoner"},"content":{"rendered":"

Det er ingen p\u00e5krevde forkunnskaper for \u00e5 bli privatflyger. Du trenger ikke \u00e5 ha store kunnskaper innen matte, fysikk eller \u00e5 v\u00e6re i form til \u00e5 l\u00f8pe maraton. De aller fleste oppfyller de medisinske kravene til privatflyging. Flyteorien er pedagogisk lagt opp hos Privatfly.no<\/a>\u00a0og det er mange instrukt\u00f8rer du kan sp\u00f8rre om hjelp. \u00a0Du m\u00e5 v\u00e6re fylt 17 \u00e5r for \u00e5 ta privatflysertifikat.<\/p>\n

Forkunnskaper<\/strong><\/p>\n

Det kreves ingen forkunnskaper for \u00e5 ta privatflysertifikat. Mange misforst\u00e5elser dreier seg om kunnskaper innen matte, fysikk og til dels motor. Utdannelsen legger opp til at du skal l\u00e6re alt du trenger \u00e5 vite b\u00e5de i teori, praksis og om lovverk f\u00f8r du f\u00e5r ditt eget flysertifikat.<\/p>\n

Alder<\/strong>
\nDu kan begynne tidlig \u00e5 fly. Allerede n\u00e5r du er 15 \u00e5r kan du ta teorien og begynne \u00e5 ta flytimer. N\u00e5r du er 16 \u00e5r kan du fly Solo (alene) og n\u00e5r du har fylt 17 kan du fly opp til sertifikatet. Vi \u00f8nsker \u00e5 tilf\u00f8ye at vedkommende b\u00f8r v\u00e6re moden nok til \u00e5 kunne ta dette steget. Som regel vil instrukt\u00f8ren avdekke dette i god tid. Videre er det ingen \u00f8vrige aldersgrense for \u00e5 fly, bare du fortsatt har normal helse til \u00e5 best\u00e5 legesjekken.<\/p>\n

Legesjekk<\/strong>
\nDitt flysertifikat er ikke gyldig f\u00f8r du ogs\u00e5 har et gyldig flymedisinsk bevis. \u00a0Legesjekken er en enkel unders\u00f8kelse som understreker at du har normal helse og fargesyn. Det er mulig \u00e5 fly kun p\u00e5 dagtid dersom du ikke har fargesyn. Du trenger ikke v\u00e6re noen supermann, kun helt normal og de aller fleste g\u00e5r gjennom sjekken. Det l\u00f8nner seg likevel \u00e5 gj\u00f8re unna legesjekken f\u00f8r du begynner p\u00e5 utdannelsen, p\u00e5 den m\u00e5ten kan du spare mange penger hvis det skulle vise seg at ikke alt var i orden.<\/p>\n

Man skiller p\u00e5 legesjekk til privatflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 2 og trafikkflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 1.<\/p>\n

Legesjekken til medisinsk klasse 2 best\u00e5r av en egenerkl\u00e6ring og en unders\u00f8kelse. Egenerkl\u00e6ringen gjennomg\u00e5s sammen med legen. Man m\u00e5 svare p\u00e5 en rekke sp\u00f8rsm\u00e5l vedr egen helse, om man har spesielle sykdommer, har v\u00e6rt utsatt for skader, kirurgi eller inngrep som kan tenkes \u00e5 p\u00e5virke flygingen. Legen g\u00e5r ogs\u00e5 gjennom om man bruker medisiner. Vi ser av og til at noen enten glemmer eller unnlater \u00e5 gi opplysninger fordi de er redde for at man da muligens ikke skulle bli godkjent. Det er IKKE slik, som noen tror, at man ikke f\u00e5r utstedt noe sertifikat dersom man svarer ja p\u00e5 enkelte av sp\u00f8rsm\u00e5lene. Hensikten er naturligvis at man som flyger skal kunne f\u00e5 r\u00e5d og veiledning av legen om den aktuelle tilstanden og hvordan den kan tenkes \u00e5 innvirke p\u00e5 flygingen. Selvf\u00f8lgelig finnes det enkelte tilstander som diskvalifiserer, men det h\u00f8rer til sjeldenhetene. I de aller fleste tilfeller oppfyller man kravene eller kan f\u00e5 medisinsk hjelp slik at man oppfyller kravene.<\/p>\n

Selve unders\u00f8kelsen:
\nSjekken g\u00e5r «fra topp til t\u00e5», syn, h\u00f8rsel, hjerte, lunger, blodtrykk osv. Kort sagt en helt vanlig helsesjekk som om man var hos bedriftslegen. I tillegg sjekkes blodprosenten og urinen. De vanligste sp\u00f8rsm\u00e5lene dreier seg om syn, h\u00f8rsel og blodtrykk. Det kreves normalt syn eller at dette kan oppn\u00e5s med briller eller linser. Dersom man har briller eller linser som er sterkere enn +\/- 5, skal man unders\u00f8kes av \u00f8yelege oppnevnt av legenemnda i Luftfartstilsynet. N\u00e5r det gjelder h\u00f8rsel er kravet for\u00a0privatflygere at man skal kunne h\u00f8re vanlig talestemme p\u00e5 hvert \u00f8re p\u00e5 2 meters hold bakfra.<\/p>\n

Privatflygere kan gj\u00f8re alle unders\u00f8kelsene, inkludert f\u00f8rstegangs unders\u00f8kelse hos flylegen. Etter unders\u00f8kelsen blir opplysningene sendt elektronisk til Luftfartstilsynets database og medisinsk bevis utstedes av flylegen der og da.<\/p>\n

Skal du fornye sertifikatet kan dette gj\u00f8res 45 dager f\u00f8r det utl\u00f8per, en vil da forlenge sertifikatet fra utl\u00f8psdatoen. Lar man rettigheten g\u00e5 ut, fornyes det fra den dagen du g\u00e5r til selve unders\u00f8kelsen.<\/p>\n

Lovlige begrensninger<\/strong>
\nDet finnes ogs\u00e5 muligheter for begrensninger i sertifikatet som muliggj\u00f8r flyging selv om kravene ikke er oppfylt. Et eksempel kan v\u00e6re fargesynet. Dette skal v\u00e6re i utgangspunktet v\u00e6re perfekt, men skulle det ikke v\u00e6re det kan man allikevel f\u00e5 fly, men da begrenset til \u00e5 gjelde kun for flyging i dagslys. En annen sak er at det i ettertid kan komme opplysninger fra annet hold, f.eks. fastlegen, der det kommer fram andre forhold enn det man selv ga uttrykk for i egenerkl\u00e6ringen, og Luftfartstilsynet ser meget alvorlig p\u00e5 om man gir uriktige opplysninger eller unnlater \u00e5 gi opplysninger. Flylegen er der prim\u00e6rt for \u00e5 bidra til sikker flyging og tilrettelegging for den enkelte slik at flygingen kan gjennomf\u00f8res p\u00e5 en medisinsk sikker m\u00e5te. Dette er jo ogs\u00e5 viktig dersom man tar med seg passasjerer.<\/p>\n

Medisinsk unders\u00f8kelse for Trafikkflygersertifikat:<\/strong>
\nFor trafikkflygere er kravene til medisinsk litt strengere. Det kreves blant annet at man gj\u00f8r audiometri, dvs h\u00f8rer toner i forskjellige frekvenser og styrke i hodetelefoner. I tillegg m\u00e5 man ogs\u00e5 ta EEG (elektroencephalogram, som m\u00e5ler den elektriske aktiviteten i hjernen med tanke p\u00e5 epilepsi), samt r\u00f8ntgenbilde av lungene. Rent praktisk er de viktigste forskjellene p\u00e5 unders\u00f8kelsen til klasse 1 sertifikat (trafikkflyger) og klasse 2 (privatflyger) at trafikkflygere m\u00e5 gj\u00f8re f\u00f8rstegangs unders\u00f8kelse hos Luftfartstilsynet, flymedisinsk seksjon og er noe mer omfattende.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det er ingen p\u00e5krevde forkunnskaper for \u00e5 bli privatflyger. Du trenger ikke \u00e5 ha store kunnskaper innen matte, fysikk eller \u00e5 v\u00e6re i form til \u00e5 l\u00f8pe maraton. De aller fleste oppfyller de medisinske kravene til privatflyging. Flyteorien er pedagogisk lagt opp hos Privatfly.no\u00a0og det er mange instrukt\u00f8rer du kan sp\u00f8rre om hjelp. \u00a0Du m\u00e5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","template":"templates\/template-full.php","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/136"}],"collection":[{"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=136"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/136\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":137,"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/136\/revisions\/137"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/flyveklubben.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=136"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}