Kampen for lappen

IMG_1762Jeg har alltid hatt en drøm om å bli pilot. Friheten man opplever og følelsen av å kunne kontrollere et fly har alltid fasinert meg. Men som 5-åring hadde jeg en hjerteoperasjon, og ryktene om at man nærmest må være supermann for å få lov til å fly, satte selvfølgelig en stopper for drømmen og realiseringen. Men i voksen alder begynte lillebroren min å ta småflysertifikat og en dag var instruktøren hans innom. Det viste seg at det møtet knuste alle fordommer, og stille og rolig har jeg kommet stadig dypere inn i ett miljø jeg stortrives i!

Jeg bodde i Danmark da jeg begynte å lese teorien gjennom Luftfartsskolen som var det eneste alternativet den gangen. Teorien var nettbasert med selvstudium og innsendingsoppgaver akkurat som det er i dag. Jeg var veldig bestemt og leste 2 timer hver kveld i ukedagene og ble ferdig med teorien på to måneder. Det var masse nye uttrykk og benevnelser jeg ikke ante hva var for noe, så når jeg ser tilbake hadde det vært nyttig å ta 8-10 flytimer samtidig som man leser for lettere å forstå stoffet man skal igjennom.
Det ble en del pendling fra Danmark før jeg flyttet hjem for å ta den praktiske flyvningen med samme instruktør som broren min. Vi ble flypartnere og prøvde å fly så mye som mulig sammen – man lærer mye fra baksetet også! Den gangen hadde Tønsberg Flyveklubb en gammel flypark med «nostalgiske» fly. Jeg fløy for det meste med en Piper, men hadde også noen timer på Cessnaen i klubben. Instruktørene og opplegget virket for meg den gangen profesjonelt og man fikk følelsen av at de var der for deg og brukte mye av fritiden sin på å sørge for at du kom igjennom! Etter å ha flydd det praktiske programmet ganske intensivt fløy jeg opp den 6 november 2009.

Jeg ble raskt en del av miljøet og startet som og er fortsatt kasserer i klubben. Jeg har fått være med på å forme og utvikle klubben til det den er i dag sammen med en flott gjeng! Vi prøver å være fremtidsrettet og prøver å gjøre flyvning lett tilgjengelig for alle som ønsker det. I dag er jeg i tillegg daglig leder i klubben og trives enormt med å se at jobben som gjøres bak i kulissene gir mye glede til alle medlemmene som flyr i klubben!

10659250_10152708707061252_8735552507865953975_nJeg hadde gleden av å få lov til å hente den nye Tecnamen på fabrikken i Napoli og fly den hjem sammen med skolesjefen i klubben. Dette satte noe i gang i meg og ønsket om å kunne dra på langtur med småfly ble stort! Så i sommer 2014 dro jeg og en av de yngste pilotene vi har i klubben på Europaturne hvor vi fløy til Danmark, Tyskland, Belgia, England, Frankrike, Nederland og hjem. Vi brukte en uke på turen, fløy i 14 timer og det er den flotteste opplevelsen jeg noensinne har hatt! Friheten med å kunne komme til et sted uten å ha noen plan var enorm! Været var bra, stedene vi besøkte var fantastiske og det var faktisk ikke så dyrt som mange tror! Alt i alt betalte vi 30.000 kroner tilsammen for flyleie, hoteller og mat. Vi kunne vært tre stykker ombord og da hadde man hatt denne opplevelsen for 10.000 kroner. Det er oppnåelig for de fleste!

Jeg håper historien min har gitt håp til de som ikke tror de kan få flysertifikat. Det er bare en myte  at man må være supermann! Det er ingen som er for unge eller for gamle – har du lyst, har du lov!

Benytt anledningen til å komme og se om det er noe for deg!

Ole André Utheim