Flysertifikat

En opplagt fordel med å ta flysertifikat i Tønsberg Flyveklubb, er at vi holder til på en pilotkontrollert flyplass, samtidig som vi har en internasjonal flyplass rett i nærheten – Sandefjord lufthavn, Torp. Som privatflyger vil du fly både på pilotkontrollerte flyplasser og på flyplasser med tårntjenester. Det er en stor fordel å få trening og erfaring fra begge typer flyplasser.

Med et privatflygersertifikat har du lov til å operere som såkalt fartøysjef på fly. De vanligste flyene har fire seter og en motor med propell. Du har lov til å ta med passasjerer og fly i hele verden når du har eget sertifikat. Nytt nå er at vi også tilbyr LAPL som er en litt enklere vei til flysertifikat.  Et privatflygersertifikat er også grunnutdanningen til yrkesflyger.

Opplevelser
Hver flytur gir deg nye opplevelser. Utforsk! -Tenk å kikke ned på Galdhøpiggen, eller å fly langs norskekysten. Hva med en flyferie gjennom Norges land?  La bilen stå hjemme denne gangen, og fly istedet.
– Også slipper du feriekøen.
Fly med kamerater og venninner til Roskildefestivalen, eller ta med ungene til Legoland eller Dyreparken. Eller hva med en sightseeing gjennom Europa med partneren?
– Opplev livet på store internasjonale flyplasser, med flere store rullebaner og taksebaner som er mange kilometer lange. Eller fly til en liten koselig gresstripe på drøye 600 meter midt i Norges dype skoger, eller på en øy i Nederland.
Drøm eller virkelighet? Det er opp til deg!

Realisering
Høres jo gøy ut, og har alltid drømt om det men det har liksom aldri blitt noe av det.
-Kjenner du deg igjen?
Siden tidenes morgen har mennesket søkt opp mot himmelen, nysgjerrige på å utforske himmelrommet. Det har gjennom tidene blitt gjort utallige forsøk på å sveve der oppe og ikke alle har lykkes. Fra å få en farkost til å sveve noen få sekunder for over 100 år siden, til snart å bemanne romferder til Mars. Vi har alle naturlige instinkter i oss, noen sterkere enn andre. Det største er behovet for selvrealisering. -Derfor er drømmer til for å oppfylles. Å fly gir deg en utrolig mestringsfølelse som overgår det meste. Følelsen av kontroll når man lander et fly selv er helt ubeskrivelig.

Utdannelsen
Veien til privatflygersertifikatet er kortere enn mange forestiller seg, og man kan komme seg raskt på vingene om man har litt motivasjon. Utdannelsen består i hovedsak av to moduler. Teori og praksis. Mange kombinerer det å fly samtidig som man gjennomfører teorien. Men husk at du må være ferdig med teorieksamen som er av typen ”multiple choice” før du kan fly solo (alene) for første gang.

Tidsperspektiv
Det er ikke å legge skjul på at utdanningen krever sitt av både økonomi og tid. Alt dreier seg om å prioritere. Det fine er at du kan lese hjemme på egenhånd, og fly når det passer deg. Men det anbefales at man holder en viss flyt under utdannelsen slik at du husker det du lærte sist og er klar for å lære noe nytt hver gang. Det kan lønne seg å sette opp en plan før du setter i gang med utdannelsen. Det kreves at du bruker en del tid på å lese, og en del tid på det praktiske. Du kan fint ha en full jobb ved siden av når du leser til utdanningen.
De fleste bruker ca 6 måneder på teorien, og  6-8 måneder på den praktiske delen avhengig av vær, og tilgjengeligheten på instruktører og fly. Noen bruker 1 1/2 år, andre bruker 2 år. Alt er avhengig av hvor mye tid du vil bruke på å realisere drømmen.

Hvordan starte?
De fleste melder seg inn i en flyklubb og tar en prøvetime eller to før teorien påbegynnes. Det kan være viktig for å vite at man føler seg vel i flymaskinen samtidig som det gjør teorien mer forståelig. Mange flyklubber tilbyr også støtteundervisning. Kontakt oss i dag for mer informasjon om hva vi kan tilby.
Teorien består av ni fag som omfatter flygeteori, luftfartøylære, navigasjon,  meteorologi, lover og bestemmelser, operasjonelle prosedyrer, VFR-kommunikasjon, ytelser og flygeplanlegging og menneskelige ytelser og begrensninger.  Vi samarbeider med privatfly.no som har nettbaserte kurs hvor man får undervisningen. Det vil si at du leser på egenhånd og leverer oppgaver over nettskolen. Når du har bestått alle kursene med minimum 75 % korrekt kan du melde deg opp til eksamen hos Luftfartstilsynet. Både oppgavene på nettskolen og den avsluttende eksamen er ”multiple choice”.
Privatfly.no har dyktige faglærere som vil hjelpe deg gjennom teorien på en best mulig måte.