Drømmen om flysertifikat

Jeg har alltid hatt en interesse for flymaskiner og luftfartens verden. Drømmen om å ha luft under vingene, å kunne sveve oppe i himmelen har alltid vært der. Tanken om å kunne kontrollere en flymaskin – HELT ALENE!

Det var først i 14 års alderen at jeg innså at det faktisk var mulig kunne fly et småfly helt alene i en alder av 16 år – ganske tøft ikke sant? At du har muligheten til å kunne fly en fire seters Cessna, flere tusen fot over bakken, i flere hundre knop, helt alene hele to år før du kan kjøre en bil alene. Det tok ikke lang tid før jeg innså at dette var noe jeg skulle drive med. Det var kun et problem, jeg hadde ikke anelse om hvor jeg skulle begynne. Jeg søkte internett opp og ned, men fant mange forskjellige meninger om hvor man skulle begynne. Det føltes håpløst, helt til jeg kom over et Facebook arrangement om at Tønsberg Flyveklubb skulle holde en informasjonsdag på Jarlsberg Flyplass. Jeg ringte til pappa umiddelbart og lurte på om han kunne kjøre meg bort (eneste «ulempen» med å kunne ta flysertifikat før man får billappen). Jeg trykket «bli med» og så var det hele i gang.

Til tross for at jeg ikke kjente en eneste person fra flyklubben, ble jeg tatt i mot med åpne armer og fikk raskt kontakt med medlemmene. På slutten av kvelden, bestilte jeg en demotur, og avtalte med instruktøren å fly en av de nærmeste dagene. Dessverre var de neste dagene fylt med masse skyer og mye regn, så jeg satt benkret på pinebenken. Så var dagen kommet, jeg skulle opp i et småfly for første gang. Følelsen av å ha kontroll over flyet bak spakene er ubeskrivelig. Jeg ble hektet. Den samme uken, kjøpte jeg teori-pakken. Jeg skal ærlig innrømme at jeg syntes teorien var ganske tøff i starten, men med erfaringen jeg hadde fra demoturen i bakhodet, kom jeg meg igjennom.

Martin teoriJeg har nå et eksamensfag igjen, etter det begynner alt det morsomme – selve flyvingen! Jeg ventet med selve flyvingen før jeg var kommet godt ut i teorien, slik at jeg satt med en del kunnskap om hva som faktisk skjedde når jeg var i luften. Det er ikke å legge skjul på at teorien kan være litt krevende, men med riktig motivasjon og en teskje dedikasjon, kommer man seg garantert igjennom. Husk på at medlemmene i flyklubben sitter på dyrebar informasjon, som er til veldig stor hjelp for deg. Så spør du om hjelp, vil du garantert få et JA. Selv har jeg fått en del hjelp av erfarne piloter og pensjonerte flykapteiner. Etter at jeg har bestått den siste eksamenen, har jeg faktisk lov til å fly solo. Jeg syntes det er ganske fascinerende at jeg som nå er 17 år gammel, har muligheten til å fly helt alene. Selv har jeg en drøm å kunne leve av flyvning, så privatflygersertifikatet er kun første del av en lang og interessant vei for meg.

Syns du historien min hørtes interessant ut og kjente at det vekket noe i deg? Ikke nøl med å ta kontakt med klubben for veiledning om hvordan du kan begynne!

Martin Bjørndahl