Blusset liv i drømmen

EgilOleDet har alltid ligget som en drøm i bakhodet å begynne å fly. Da jeg var i min ungdom fikk jeg lov til å sitte i høyresetet på Treschows fly noen turer fra flystripa som var ved Lågens utløp midt på 70-tallet.

Men det skulle ikke klaffe den gangen, man hadde ikke helt tiden man trengte og plutselig var det stiftelse av familie og så ble det med det….

Men etter at det hadde gått mange år, tok jeg turen innom Jarlsberg Airshow i 2012. Jeg fikk mange gode samtaler med forskjellige folk fra miljøet og bestemte meg raskt for å ta en prøvetime. Det var jo like flott og fantastisk som jeg kunne huske tilbake til fra turene på 70-tallet, så den ene turen ble fort til to! Jeg spurte instruktøren om jeg i min alder var skikket til dette og fikk raskt ett tilsvar om å sette i gang!

Så begynte jeg på min vei til lappen. Det ble ikke mange flytimene i 2012, men jeg fikk kjøpt meg teorikurset gjennom Luftfartsskolen som Tønsberg Flyveklubb samarbeidet med den gang og begynte å sende inn og jobbe med oppgavene over nyåret. Men for meg er jo det som er morsomt å fly, noen er praktisk anlagt og noen er teoretisk anlagt. Jeg jobbet hardt med teorien og prøvde å få til så mye flyving som jeg klarte, men det var ikke alltid det klaffet. Man satt alltid med følelsen at enten var det været, eller så var flyet på service eller så hadde ikke instruktørene tid. Men man skal ikke glemme at selv om man betaler instruktørene, så gjør de faktisk dette på sin egen fritid på bekostning av familie og mye annet.

Det er ett bra miljø på Jarlsberg, og hvis jeg ikke fikk egne flytimer var det alltid muligheter til å henge seg på andre som skulle ut og fly både innenlands og utenlands. Ved å være med andre lærte man også andre flytyper å kjenne. Året gikk og jeg pugget og leste og følte meg ganske alene. Det var ganske lite support fra Luftfartsskolen, men jeg bestod de siste innleveringsoppgavene i november.

Da første eksamen kom i februar, strøyk jeg på fire fag og skjønte at det måtte mere lesing til. Jeg satt en del sammen med Mathias og fikk masse hjelp utover våren. Det er en fin ting å lese sammen med noen, det blir bedre læring av det! Så prøvde jeg meg på nytt i mai og slet fortsatt med å komme i mål. Nå var det kun meteorologi igjen.

Egil LieEtter sommeren tok jeg (litt rådvill) kontakt med Privatfly.no og snakket med Lars Olimb som driver skolen. Han inviterte meg til å delta på intensivkurset de skulle holde i Oslo tre uker senere. Jeg var med en lørdag ettermiddag og fikk se ting fra andre vinkler som til slutt førte til at jeg bestod eksamen i oktober!

Deretter gikk det veldig fort! Jeg hadde fått mange flytimer i tiden hvor jeg bare gikk og ventet på eksamen så jeg kunne fly soloturene mine. 1. desember fikk jeg første solotur, skoleutsjekken ble bestått lille juleaften og jeg bestod så Skill Test 27. desember 2014!

Jeg vil gjerne gi en stor takk til Tore Inge, Alexander, Finn Hugo, Kjell Meum og Ole André i Tønsberg Flyveklubb for at de var med på å legge til rette og hjelpe meg så godt de kunne!

PS: Husk at hvis interessen er der er alt mulig – selv i voksen alder!

Egil Lie