Blue side up

Blue side up 1Interessen for alt som durer og bråker har alltid vært der, men det var som liten etter ett par sydenturer fra Torp til Mallorca med Spanair MD80 at flyinteressen kom. Men som mange flest, tror man at man må være superman for å fly – så muligheten for å bli pilot var utenkelig for meg.
Jeg surfet meg greit igjennom skolen og videregående uten store bekymringer, så karakterene kom deretter. Jeg tok førerkort på vogntog siste året på videregående, men etter to år bak rattet så var ikke hverdagen så spennede lenger. Bare tanken på å gjøre det samme i 40 år til var skremmende. Så kom jeg tilfeldighvis over Pilot Flight Academy på Torp. Der kan man ta komplett utdanning med all teori og sertifikater som trengs. Blue side up 3Jeg gikk og grublet lenge på dette og endte opp med og ta en tur bort i juni 2012 og i august 2012, startet jeg på utdannelsen. Det var gøy i starten, men teorien var veldig tung. Spesielt at latskapen min på skolen tidligere hadde gitt minimale engelsk kunnskaper og så var all teori på engelsk. Derimot flyvingen gikk veldig bra og var veldig morsom, fra første turen på C172 og utover programmet med MCC kurs på 737 simulator og senere skill test på Diamond DA42 i juli 2014. Da jeg var ferdig begynte jeg å søke i alle mulige selskaper – men intet napp. I mellom tiden anbefalte Egil Lie som jeg jobbet med tidligere som nå tok PPL på Jarlsberg meg om og ta kontakt med Ole Andre for info om Tønsberg Flyveklubb. Som nyutdannet med jakt på flere timer startet jeg da klubbflyving på Jarlsberg. Jeg dro med meg familie ,venner og bekjente for og bygge litt timer. Fra august 2014 til april 2015 hadde jeg fløyet ca 80 timer. Hadde nå nådd det første målet om 250 total tid som ga meg mulighet til og søke i Susi Air Indonesia

Blue side up 2Høsten 2015 pakket jeg kofferten og dro nedover til indonesia og Pangandaran der Susi Air har HQ. Der var det ca en måned med teori, flyving og tester. Etter det var det ut på «Line training» og fly Cessna Caravan som first officer i Kalimantan. Store utfordringer spesielt den første månden, nytt fly, heftig og utfordrende flyving med uforutsigbart vær og ikke minst ATC som hjemme i Europa er veldig bra – her nede på andre enden av skalaen. Nå har jeg vært her i seks måneder og trives fortsatt, enorme kontraster bare det med og bo og leve her nede, varmen 25++, mat og overnattingsmulighetne som er langt ifra standaren hjemme. Anbefaler alle som er på jakt etter jobb med få timer og vurdere turen ned til Indonesia, her dundrer man ikke ned på ILS’n (Instrument approach) til mimums hver enste approach men 95% visual og håndflyving, stick and rudder!
Det er veldig morsomt og de erfaringene man får oppleve her med andre flygere fra absolutt hele verden.

Min erfaring fra Tønsberg flyveklubb er bare positivt. Mange hyggelige mennesker som er lett å prate med, det går heller ikke sport i klubben som det gjør i andre der medlemmer er mer interessert i å finne feil gjort av andre medlemmer en og fly selv og hjelpe hverandre!
Plasseringen med nesten «egen» bane og flyparken er topp!

Ser jeg tilbake på utdanningen hadde det helt klart vært lettere om jeg dro til Jarlsberg og tok PPL der før jeg startet på Torp. Da hadde jeg kommet inn i flymiljøet tidligere og utdanningen på Torp hadde nok gått litt lettere. Har man satt seg mål, handler det bare om å ikke gi seg, alt er mulig! Så får jeg se om jeg ender opp i en 737 med blå hale og røde motorer i fremtiden eller noe annet!

Fra Indonesia, Håvard Gryte